Bár a nyár elmúlt, az idő egyre hűvösebb, azért a természet gyümölcseiről és az egésszéges, vitamindús táplálékokról még nem kell lemondanunk. Érdemes ilyenkor fokozottan odafigyelni arra, hogy mi kerül az asztalra, hiszen a hűvös idő beköszöntével gyakoribbá válnak a hurutos, felsőlégúti megbetegedések is. Ezek megelőzése és immunrendszerünk megerősítése érdekében fogyasszunk minél több őszi zöldséget és gyümölcsöt, akár sütve, akár főzve. Ehhez adunk néhány tippet.

Szőlő

A szőlőről legtöbbünknek a bor, esetleg a must jut eszébe, pedig érdemes becsempészni a konyhába is, hiszen nem csak nagyon egészséges, de kiváló, ízletes ételek készülhetnek belőle. Egyes szőlőfajták egyidősek az emberiséggel, gyógyító hatásuk régóta ismert. Rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, C- és B- vitamin tartalma kiemelkedő, ezen kívül remek magnézium, cink, kálium, vas és szelén forrás is.

Ha nem erősségünk a sütés-főzés, akkor kínáljuk sajttal, húsokkal, de desszernek is kiváló választás lehet. Az ügyesebbek készíthetnek belőle mártást vagy akár levest is, de egy kis dióval, fehérborral megbolondítva, vanília fagylalttal tálalva igazán ínycsiklandó desszert válik belőle.

Sütőtök

A sütőtök kedvező élettani hatásai már nagyon régóta ismertek, és ezt napjaink tudományos kutatásai is alátámasztották. Kálcium, cink, mangán, biotin, pantoténsav, foszfor valamint vas, és magas vitamin tartalmának köszönhetően kiváló egészségmegőrző és gyógyító őszi finomság. Legértékesebb a belső húsa, ami legfinomabb sütve elkészítve, de nagyon finom, krémes leves vagy főzelék készülhet belőle. Ezen kívül érdemes kipróbálni a sütőtökből készült lekvárt, ivólevet is, és ha lehetőség van rá, akkor beilleszteni azt a család étrendjébe, ha pedig valami csemegére vágyunk bátran bolondítsuk meg egy kis mézzel.

Birs

A birs a késő ősz ajándéka, sütve, főzve, kompótnak is fantasztikus ízélmény. Gazdag C-vitamin forrás, és jótékony hatással van az immunrendszerre is. A-, B1, B2, B6, E- és P- vitaminban, valamint ásványi anyagokban bővelkedő. Számos betegség kezelésében bizonyította jótékony hatását. A sült birsalma csodálatos illata szinte mindenkinek ismerős, de nagyon különleges gasztrónómiai élményben lehet részünk, ha egy kevés birsalmát teszünk a bablevesbe. Ezen kívül készülhet belőle a mindenki számára jól ismert birsalmasajt, kompót vagy befőtt is, de a birsalma leves is a család kedvence lehet.

Körte

A körte az egészséges étrend egyik elengedhetetlen szereplője, hiszen antioxidánsokban, flavonoidokban és tápanyagokban, C-, K- és B-6 vitaminban is rendkívül gazdag, de kalciumot, vasat, riboflavint, folsavat és magnéziumot is tartalmaz. Rendszeres fogyasztása csökkenti az elhízás és a cukorbetegség kialakulásának a kockázatát. Készíthetjük levesnek, kompótnak, de pici cukron megkaramellizálva kiváló kísérője lehet sülteknek.  Mégis, talán a fáról szedve, frissen fogyasztva a legfinomabb csemege.